Klasyczne motocykle, wyprodukowane wiele lat temu, jeżeli przetrwały do dzisiejszego dnia, to często wymagają przeprowadzenia gruntownego remontu. Karoseria może bowiem cierpieć z powodu korozji, a nieserwisowany silnik mógł stracić nieco na swoich parametrach. Gruntowny remont, może jednak przywrócić skutecznie motocykl do stanu jak z jego najlepszych lat. W tym artykule wyjaśniamy krok po kroku, jak powinno się skutecznie przeprowadzać renowację motocyklu od podstaw.
Renowacja nadwozia motocyklu
Renowacja zniszczonej przez korozję karoserii motocyklu jest skomplikowanym procesem, jednak przeprowadzona w odpowiedni sposób może przywrócić dawny blask pojazdu. Zacząć należy od rozebrania na części pierwsze całego pojazdu, a następne oczyszczamy karoserię ze starej powłoki lakierniczej przy pomocy piaskowania lub ręcznie. Gdy karoseria jest już oczyszczona, to przystępujemy do uzupełnienia wszelkich ubytków powstałych na skutek działania korozji. Napraw dokonujemy poprzez spawanie. Po uzupełnieniu ubytków, na karoserię nanosimy warstwę podkładu antykorozyjnego, której celem jest zabezpieczenie naprawionej karoserii. Za każdym razem gdy lakierujemy powierzchnię motocykla, należy ją przetrzeć przy pomocy papieru ściernego. Najlepiej jest użyć papieru wodnego o ziarnistości od 600 do 800.
Następnym krokiem jest wyrównanie wszelkich nierówności przy pomocy szpachlowania. Proces ten należy przeprowadzić kilka razy, do momentu, aż osiągniemy równą powierzchnię. Następnie ponownie nakładamy warstwę podkładu i przecieramy ją papierem. Jeżeli na karoserii nie ma widocznych dużych nierówności, to przystępujemy do pokrycia jej kitem natryskowym i ponownie ją wygładzamy przy pomocy papieru. Teraz należy zdecydować jakiego typu lakier położymy jako ostatnią warstwę. Do wyboru mamy lakier akrylowy oraz metaliczny. Polakierowana powierzchnia schnie około 3 tygodni. W tym czasie możemy zająć się renowacją innych części motoru. Na koniec ostrożnie składamy pojazd w jedną całość.
Piaskować czy oczyścić ręcznie?
Piaskowanie oczyszcza karoserię przy pomocy strumienia piasku, który kierowany jest na oczyszczane miejsce. W efekcie otrzymujemy idealnie oczyszczone elementy, które jednak są od tego momentu bardzo podatne na korodowanie. Ręczne oczyszczanie wykonuje się przy pomocy papieru ściernego, odrdzewiaczy chemicznych oraz innych narzędzi. Sprawdza się ono lepiej, w sytuacjach, gdy musimy oczyścić delikatną powierzchnię.
Zabezpieczenie przed korozją
Podkłady antykorozyjne zabezpieczają oczyszczoną wcześniej karoserię przed korodowaniem. Ważne jest, że takie podkłady są chemicznie obojętne, co oznacza, że nie reagują z farbami akrylowymi oraz szpachlami. Taki podkład nałożony na karoserię motocyklu schnie tylko kilka godzin, dzięki czemu już następnego dnia po nałożeniu można przystąpić do dalszych prac związanych z renowacją motocykla.